Wednesday, December 2, 2009

Menghormati Ibu Bapa.

Assalamualaikum.


Menghormati ibu bapa adalah wajib bagi seorang anak. Malah syurga bagi seorang anak adalah terletak dibawah telapak kaki ibunya. Oleh kerana itu berusahalah untuk mengembirakan kedua ibu bapa supaya restunya sentiasa mengiringi perjalanan hidup kita


Beberapa perkara yang perlu kita lakukan untuk mengembirakan kedua Ibu bapa kita ialah :-

1. Patuhi cakap dan arahannya kerana tiada ibu bapa yang ingin melihat anaknya susah dan menjadi tidak baik. Apa yang mereka arahkan adalah semata-mata untuk kebaikan anak-anak mereka.


2. Bersalam, cium tangan ibu-bapa dan peluk mereka setiap kali hendak meninggalkan mereka. Dengan berpelukan akan mengaktif naluri keibubapaan mereka dan naluri ihsan mereka, membuatkan mereka teringat saat-saat sukar anak tersebut. Secara tak langsung mereka akan berdoa untuk kesejahteraan anaknya.


3. Jika berada berjauhan selalulah menghubungi mereka bertanyakan khabar, biarlah sekerap munkin kerana ibu bapa sangat gembira bila mendapat berita dari anaknya dan amat berasa susah hati jika tiada sebarang berita dari anaknya yang jauh, walau pun mereka tidak menzahirkannya melalui perkataan dan riak muka.


4. Sekali sekala belikan buah tangan untuk mereka, walaupun harganya tidak seberapa namun bukan harga itu yang menjadi ukuran, tetapi ingatan kita itulah yang membuatkan mereka gembira.


5. Apabila ada sesuatu perkara yang dihajati, contohnya untuk menghadapi pepereksaan, untuk menghadapi temuduga, malah untuk mendapatkan apa juga yang kita hajati, mintalah restu dan ,sebelum itu mohonlah maaf dari mereka.


6. Apabila mereka sakit rawatlah dengan ikhlas, jangan sesekali berdengki2 antara adik beradik, kerana tanggung jawab kita terletak ditangan kita. Siapa diantara anak2 yang paling ikhlas dan bertanggung jawab merawat mereka, maka dialah yang akan mendapat ganjaran paling banyak diakhirat kelak.


Sekian wassalam.


7 comments:

abu muaz said...

Salam ziarah.

~aSHa~ said...

rindu kat mak abah plak....raya haji tak dpt pulang...bila la dpt pulang lagi....uhuhu....

Anonymous said...

heheheh hai mak pekabo? :p ni kira bertanye kabo gak la kan walaupun melalui blog je... hehehe... bz byk skang ni nk mkn pun x sempat...

Relevan said...

Restu daripada ibu dan bapa terutama dalam membuat apa jua perkara..bermaksud perkara kepada jalan kebaikan..seluhur budi ibu dan bapa dalam medidik anak anak agar berjaya didunia dan akhirat..

Salam Asma..

ismimaizura said...

tiba2 t'ingt kt arwah ayah..sob2..alhamdulillah..bersyukur coz me still ade mak lg..i love my mom so much..miss my mom kt kg..

mamamin said...

salam asma,

ibubapa adalah segala2nya dalam hidup saya.. :))

dinsblog said...

terima kasih kerana mengingatkan..