Friday, September 4, 2009

Cerita Pendek dan Pengajarannya

Seorang ayah dan anaknya sedang berjalan diatas
sebuah jambatan yang merintasi sungai yang besar.
Dalam ketakutan anaknya akan jatuh, si ayah berkata
kepada sianak, " Sayang, pegang tangan ayah kuat-kuat,
ayah takut kamu terjatuh kedalam sungai itu nanti."
Jawab si anak, "Tidak ayah, ayah pegang tangan saya
kuat-kuat, nanti saya terjatuh."
Si Ayah berasa hairan lalu bertanya, "Apakah bezanya
kamu pegang tangan ayah dengan ayah pegang tangan
kamu?"
"Jauh bezanya ayah," jawab si anak "Kalau saya pegang
tangan ayah, apa-apa terjadi kepada saya, saya pasti
akan melepaskan tangan ayah tapi kalau ayah pegang
tangan saya, apa pun terjadi kepada saya, ayah pasti
tidak akan melepaskan tangan saya kan ayah??"

Pengajarannya:-
Dalam perhubungan, tak kira antara suami dan isteri,
kawan atau kekasih, ibu bapa dan anak, kepercayaan
adalah yang paling berharga. Oleh itu peganglah tangan
atau jagalah hati orang yang mengasihi kita itu, jangan
lah mengharapkan mereka sahaja yang mengasihi kita.

3 comments:

Sofia said...

Assalamualaikum wbrt :)

Betul tu akak.. Kita perlu ada give n take :)

Sofia said...

Kasih sayang itu indah jika segalanya hanya kerana Allah :)

~aSHa~ said...

menarik cite ni...sgt mencuit hati